Monday July 23, 2018
Home World  Prumsodun Ok...

 Prumsodun Ok: Cambodian-American Born to Refugee Parents wanted to be “apsara” Dancer from Age 4

Prumsodun Ok, a Cambodian-American born to refugee parents, is the founder of Prumsodun Ok & NATYARASA, the country’s first gay dance company

0
//
113
Prumsodun Ok stands in the middle of a street in Phnom Penh, Cambodia
Prumsodun Ok stands in the middle of a street in Phnom Penh, Cambodia, July 19, 2016. (Courtesy of Lim Sokchanlina). VOA
Republish
Reprint
  • Prumsodun Ok is the founder of Prumsodun Ok & NATYARASA, the country’s first gay dance company
  • The troupe’s passion for classical Khmer dance has not gone unnoticed
  • Ok has learned “that service is not just about being comfortable: those who are comfortable are not always necessarily right”

Washington, July 1, 2017: Prumsodun Ok, a Cambodian-American born to refugee parents, knew he wanted to be an “apsara” dancer from the age of 4, when he was entranced by a performance captured on one of his family’s home movies.

No matter that the dance dated back to the seventh century, or that traditionally apsaras were beautiful, heaven-born females, destined to entertain gods and kings at the Angkor temples in the ancient Khmer Empire, modern-day Cambodia. Ok focused on the stylized grace of the dancing and thought little about the fact that the dancers were women, because he was a kid and he had a dream.

But he put that on hold for 12 years.

Growing up in Long Beach, California, home to 20,000 Khmer immigrants, Ok was bullied because he was “different.” He recalls being branded as gay and “kteu” — Thai or Cambodian slang for someone who is born male but acts or looks female — when he was 5. That name calling led him to self-identify as gay in his teens.

“I don’t know when I knew,” Ok said about realizing that he was gay, “but I can say that I only became comfortable in my latter years of high school. This is me, this is who I am, and no one can change that or take that away from me.”

That was about the time when, after years of watching his younger sister practice traditional Khmer dances, that he found the courage to approach her dance master.

A rising star among dance students

“I really love dance. Can you please teach me?” Ok pleaded, and Sophiline Cheam Shapiro agreed. Teenager Ok quickly became a rising star at her Khmer Arts Academy in Long Beach, which is affiliated with an arts ensemble in Cambodia.

The school, founded by Shapiro, teaches traditional arts to Cambodian-Americans. Shapiro was one of the first graduates from Phnom Penh’s School of Fine Arts after the fall of the Pol Pot regime and is revered as one of Cambodia’s leading contemporary dance choreographers.

In 2015, Ok, now 30, moved to Cambodia and established Prumsodun Ok & NATYARASA, the country’s first gay dance company. Male dancers ages 18 to 24 fill roles traditionally performed by women. The troupe stages Khmer classical dances as well as new works that Ok creates.

“What I’m doing is drawing from our traditions and using these traditions in ways that people could never imagine to create a more inclusive and compassionate and just Cambodia,” he said.

Coming from “a long tradition of people who are in the service of society … of humanity,” Ok said he has learned “that service is not just about being comfortable: those who are comfortable are not always necessarily right.”

ALSO READExpressing Narratives of Panchatantra through Dance in Chennai to teach Lessons of Life

Cambodian society’s tolerance

Srun Srorn, 36, the founder of CamASEAN and a human rights activist, told VOA Khmer that while the majority of LGBTQ Cambodians are marginalized and discriminated against, society is more tolerant of their role in the arts.

Ok’s group “is more professional, so I think it will bring the positive [response] from the community,” Srorn said. “So far, this part of the art — performing — is not getting any negative reaction from the public.

Ok says his role as a teacher of dance goes beyond the classroom.

“Getting them to learn how to see, getting them to have the courage to ask questions, getting them to have the bravery to explore things on their own,” he said. “Those are the most essential things that a teacher of any art form, or discipline or medium, needs to inspire in their students.”

Choung Veasna, 19, of Phnom Penh, says Ok gave him confidence: “I’ve learned from my teacher that no matter what people say about you, it doesn’t matter.”

Tes Sokhon, 24, from Pailin province, the oldest dancer in the group, says his teacher is inspiring.

“He’s more than my idol,” Sokhon said. “He’s the first teacher to train me in classical dance. He provides us with income and makes our lives better.”

‘Combination of beauty and tradition’

The troupe’s passion for classical Khmer dance has not gone unnoticed.

Craig Dodge, director of sales and marketing at Phare, the Cambodian Circus performance troupe in Siem Reap, said: “When I watched the video on their homepage and heard the young men talk about what performing has meant to them, their identity and their self-esteem, it made me cry.”

Dodge worked with Ok to make the troupe’s Siem Reap debut in Cambodia’s artistic center a reality, by tapping into the city’s strong sense of community, which he describes as “the perfect place for nurturing and presenting traditional and new Cambodian creative expression.”

Resident Darryl Collins, an art historian, is providing the venue without charge because “the combination of beautiful and traditional 100-year-old Khmer houses with an elegant contemporary form of classical dance seemed an exciting collaboration.”

Other Siem Reap businesses are pitching in with free accommodations, transportation, security and are helping stage the performances July 14 and 15.

Prumsodun Ok & NATYARASA is scheduled to perform three dances: PRUM x POP, ranging from Khmer classical dance to pop music; Beloved, which explores a 13th century Khmer king’s love for his land; and Robam Santhyea Vehea, a tale of love and marriage of two men.

Ok hopes an open-minded audience will see the performance as a measure of how LGBTQ people can create art in their communities.

“I want the company to be a model for compassion, for bravery, for beauty,” he said. (VOA)

Click here for reuse options!
Copyright 2017 NewsGram

Next Story

Foreign Journalists Quit as The Phnom Penh Post, Cambodia, Fired The Top Editor

Kay Kimsong, the editor-in-chief of the English and Khmer-language editions, was fired Monday after representatives of the new owner ordered senior staff to remove the article on the paper’s sale from its website.

0
Five senior staff members resigned in protest that day, as did CEO Marcus Holmes. More than 20 staff members signed a statement that expressed “disgust” at Kimsong’s dismissal, and many staffers walked out.
Foreign Journalists Quit in protest at The Phnom Penh Post, VOA

All but a handful of foreign journalists on staff at The Phnom Penh Post, Cambodia’s last remaining independent daily newspaper, resigned on Wednesday. Citing differences over the meaning of “editorial independence,” they quit within days after new owners fired its editor-in-chief who refused to remove a published article from the website linking the new owner of the paper to Prime Minister Hun Sen.

The resignations mean only a few foreign journalists in the newsroom when the paper was sold remain with the Post. The English-language newspaper, which had employed Cambodian and foreign journalists since its founding in 1992, was known for a feisty voice often critical of the government and well-connected economic interests.

The journalists’ move came after the sale of the Post by Australian mining businessman Bill Clough to Malaysian public relations executive Sivakumar S. Ganapathy.

Sivakumar’s public relations firm lists Hun Sen as a client. Sivakumar has not responded to requests for comment from Voice of America, which has tried to reach him since the sale of the Post was announced Sunday. Sivakumar issued a statement dated May 6 refuting links to Hun Sen, calling the reporting “totally untrue and cannot be concluded based on what took place between the PR firm and the client more than 25 years ago.”

Fears of crackdown

The journalists resigned after staging a walkout and meeting with representatives of the new owner.

“I doubt the Post will continue to be the fearlessly independent press it has been for 26 years,” Erin Handley, a former Post reporter told the VOA Khmer Service in an email exchange. “My resignation is a decision I did not take lightly, but on an emotional level it feels like I am betraying my Khmer colleagues, who I am so incredibly proud of.”

The sale of the Post and the subsequent upheaval comes amid concerns over the government’s crackdown on the press and critics in the run up to a general election set for July 29. Hun Sen and his party are expected to win, having dissolved the main opposition party in November.

The Post had come under pressure in recent months following the closure of its rival English-language daily, The Cambodia Daily, which was hit with a hefty tax bill. The Post was also handed a tax bill to the tune of $3.9 million, which was settled ahead of the sale, according to a statement from Clough.

Son Chhay, a former MP with the now-dissolved opposition Cambodia National Rescue Party, said that the closure of the Daily and the sale of the Post, coupled with the quieting of numerous radio stations that broadcast critical coverage of the Hun Sen regime, had stifled debate ahead of the July general election.

“If The Phnom Penh Post, which we always thought of as a newspaper offering publication without fear or favor, was sold to serve political interests, I think it’s a big regret and it will cause criticism of the media landscape in Cambodia,” he said.

The journalists resigned after staging a walkout and meeting with representatives of the new owner
Kay Kimsong, editor-in-chief of the Phnom Penh Post, VOA

Press freedom, timing of sale

In its 2018 World Press Freedom Index, Reporters Without Borders (RSF) recorded the crackdown on media freedom in Cambodia, which fell 10 places and is now ranked 142 out of 180 countries.

“From the outside looking in, the most troubling thing is the timing of the tax bill’s settlement and the Post’s subsequent sale. The odds of them not being connected seem incredibly remote,” the paper’s former editor-in-chief, Chad Williams, told Reuters Sunday.

“That’s troubling because it suggests the Cambodian government may have used the threat of a shutdown to essentially coerce the sale,” Williams said.

Sok Eysan, spokesman for the ruling Cambodian People’s Party (CPP), rejected the allegations of government influence in the sale.

“It’s a selling and buying. They made a bilateral contact. The government didn’t interfere with this,” he said.

‘My trade is journalism’

Kay Kimsong, the editor-in-chief of the English and Khmer-language editions, was fired Monday after representatives of the new owner ordered senior staff to remove the article on the paper’s sale from its website.

He refused.

Five senior staff members resigned in protest that day, as did CEO Marcus Holmes. More than 20 staff members signed a statement that expressed “disgust” at Kimsong’s dismissal, and many staffers walked out.

A lawyer for Sivakumar, identified by the Post on Tuesday as Ly Tayseng, a Cambodian, said the new editor-in-chief, identified as Joshua Purushotman, would vet articles in future editions. According to LinkedIn, Purushotman spent a decade working in PR.

The Post reported Tayseng said that the article on the sale was ordered removed because it “damaged our reputation” and declined to discuss the alleged inaccuracies in detail.

“According to the new owner, he thinks that I have made a huge mistake,” Kimsong said. “They think the article should not have been published.”

“My trade is journalism and I don’t know what else to do,” he told VOA Khmer. “There are two options — one is that if I can’t go back to newspapers, I will just sell fried noodles.”

The journalists’ move came after the sale of the Post by Australian mining businessman Bill Clough to Malaysian public relations executive Sivakumar S. Ganapathy.
Phnom Penh Post’s office, VOA

Loss of independence

In a staff meeting, Tayseng and Purushotman said Kimsong’s firing was a money-saving business move as the new owners had hired a new top editor, and only wanted to pay one, according to the Post’s own story.

Chhay Channyda, chief of staff at the Post, said she was concerned by the possible loss of independence under the new management.

“This is what we worry about because on the first day when there is a new boss or new company, they came to ask us to remove an article that we wrote,” she said.

Yon Sineat, a reporter, said she saw the takeover as a “serious threat to press freedom.”

“We are concerned that we will not be able to fully practice our journalism or write to reflect the truth,” she said.

Tipping point

For many of the foreign journalists, the tipping point was when “the article, which outlined our new publisher’s company’s previous business and government connections, was taken down, and despite our protests, it didn’t seem like it would go back up,” Handley, the former Post reporter told the VOA. “That appeared to be a breach of our editorial independence and … (it) became increasingly clear that the editorial staff and the new management had irreconcilable ideas about what editorial independence’ entails.”

Handley told VOA that while “I can’t speak for my Khmer colleagues, only my own impressions, but I think there was despair and hopelessness in the newsroom, and perhaps a sense of resignation or inevitability.”

Handley said the foreign and Cambodian journalists supported each other.

“There are few stories non-Cambodians could report solo — we rely on them and they are key,” she wrote. “So I don’t pretend arrogance — the loss of non-Cambodian staff sends a message, but it is important to bear in mind that non-Cambodian reporters can afford to be a lot more cavalier. However, the resignation of all foreign news staff sends the message that there are consequences for trying to undermine the intelligent, in depth and independent ethos of our masthead.”

In the run-up to the July 29 national elections, Cambodia’s independent press is “in ruins,” according to Reporters Without Borders.

Also Read: To Protect Election Integrity, Google Suspends Ireland’s Abortion Referendum Related Advertisement 

The 24-year-old Cambodia Daily published its last edition September 4 with the headline “Descent into Outright Dictatorship.” Days later, Radio Free Asia, which like the Voice of America is based in Washington and operates under the auspices of the U.S. Broadcasting Board of Governors, closed its Phnom Penh news bureau because of similar pressure over a tax bill.

Two former RFA reporters, Uon Chhin and Yeang Sothearin, were charged with espionage in another case in November. They were denied bail recently.

Aun Pheap, a veteran Cambodian journalist, has been granted refugee status by the United Nations’ refugee agency and has fled to the United States, fearing arrest on charges related to reporting before the June 2017 local elections. (VOA)